• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

Vitaminer för huden? Därför är näring viktig för din hudvård.

Vi vet alla hur viktiga rätt vitaminer och näring för våra kroppar och huden (vårt största organ) är inget undantag. Genom att tillförse rätt vitaminer för huden, kan du ge din hud de bästa möjliga förutsättningar för att vara hälsosam, reparera sig och undvika skador. Vitaminer för huden kan förebygga hudskador på grund av yttre påfrestningar, såsom till exempel solskador, och luftföroreningar. Vitaminer används därför ofta i anti-age hudvård och för att reparera skador.

Därför är vitaminer för huden viktig

I årtionden har vi vetat hur viktig vitaminer för huden är för kunna upprätthålla en frisk och välmående hud.

Forskning har även gjorts om effekterna av kost på hudens åldrande utseende. De har upptäckt att exempelvis ett högre intag av C-vitamin och linolsyra och lägre intag av fett och kolhydrater var associerade med att huden åldras långsammare. Andra vetenskapliga studier har antytt att ett högre intag av grönsaker, olivolja, enkelomättat fett och baljväxter och mindre intag av mjölk/mjölkprodukter, smör, margarin och sockerprodukter kan minska rynkor i huden.

Som forskningen föreslår, blir det allt tydligare att våra livsmedelsval kan öka vår vitalitet och förbättra hälsan inifrån genom sund kost.

Vitaminer för huden kan därför vara värt att tänka på! De olika vitaminer och näringsämnen i livsmedel som gynnar huden tenderar också att gynna andra kroppssystem och allmänna hälsa. En anti-aging kost rik på olika antioxidant-rika, näringsrika livsmedel såsom; färsk frukt och grönsaker, fullkorn, kall-vatten fiskar, magert protein, baljväxter, traditionella sojalivsmedel, nötter och frön är det enklaste och mest gynnsamma sätt att skydda huden från insidan och ut.

Så tar du hand om huden inifrån med vitaminer:

  • Konsumera en kost rik på frukt och grönsaker: Frukt och grönsaker kan ge en mängd olika antioxidanter och fibrer. Speciellt blåbär och jordgubbar som är förpackade med antiinflammatoriska fytokemikalier och antioxidanter.
  • Välj fullkorn och fiberrik mat: Fullkorn är en utmärkt källa till fiber, vilket har visat sig minska inflammation. Tillräckligt intag av fiber kan uppnås genom att äta mat som fullkornsvete, linfrö, råg, brunt ris, quinoa och bönor.
  • Minska mättat fett: Mättat fett ökar inflammationsrisken, därför är det viktigt att begränsa mängden mättat fett du förbrukar genom att välja mycket magert kött, som kycklingbröst, kalkonbröst, fisk och magert nötkött samt magra mejeriprodukter.
  • Ät mer Omega-3 fettsyror: omega-3 fettsyror är mycket kraftfulla antiinflammatoriska medel. Konsumeraring av fisk, som lax eller öring, två gånger i veckan kommer att hjälpa dig att uppnå alla Omega -3 du behöver. Omega-3 finns också i linfrön, valnötter och sojabönor.
  • Konsumera antioxidant rika livsmedel: Eftersom det finns många olika typer av antioxidanter som kan skydda dina vävnader från olika typer av skador, är det bäst att äta ett brett utbud av antioxidantrika livsmedel. Konsumera kryddor som oregano, kanel, gurkmeja och ingefära, samt hela sojaprodukter, grönt te, mörk choklad (70% kakao), och rött vin.
  • Eliminera högförädlade livsmedel: Undvik förädlade livsmedel som innehåller hög majssirap och transfettsyror.
  • Makari Body Beautifying Milk : Denna lotion innehåller näringsämnen för kropp och ansikte som ger dig en mjuk och len hy, samtidigt som den skyddar dig mot tecken på åldrande.

Vitaminer för huden: Ät dig till en bättre hy

När vi tänker på naturläkemedel för skönhet, påminns vi om de många gamla kurer som använde livsmedel för hälso- och skönhetssyfte. Till exempel var Cleopatra känd för sina bad i kamelmjölk och honung. Kombinera gamla traditioner med modern vetenskap för att främja skönhet och ge huden den rätta näringen!

Genom att äta rätt vitaminer för huden, så kan du äta dig till en bättre hud. Så vilka vitaminer behöver din hud? Här har vi listat några av de viktigaste vitaminer för huden:

Vitamin A kan reparera huden

Vitamin A är en viktig vitamin för huden, tack vare sin förmåga att kunna främjar riktig reparation och underhåll av huden. Vitamin A för huden kan förses både genom tillskott och genom att applicera direkt på huden. Retinol och retinoid är till exempel två populära ingredienser i hudvård för ofta används inom anti-aging. De är båda två olika former av Vitamin A.

Även om det är en viktig vitamin för huden, så bör du inte underskatta hur kraftfull den kan vara och vara försiktig med hur mycket vitamin A som du tillför huden. Vitaminen kan gör underverk för huden, men kan även göra huden torr, röd och irriterad om du använder för mycket. Det är därför rekommenderat att börja med en liten mängd om du applicerar den direkt på huden och sedan sakta öka dosen efter huden har vänjt sig.

Mat som innehåller Vitamin A är bland annat lever, äggula, mejeriprodukter, spenat, broccoli, sparris, morötter, sötpotatis, pumpa, persilja, aprikoser, persikor, mango, aprikoser och papaya.

Biotin (B-vitamin) för hud, naglar och håret

Biotin är ett vanligt tillskott som du kanske redan känner till. Det används regelbundet av personer som vill få sitt hår och/eller sina naglar att växa längre och hälsosammare. Biotin är ett vattenlöslig vitamin som tillhör familjen med B-vitaminer och fungerar som en tillväxtfaktor. Dvs. att den främjar tillväxten av framförallt huden, naglar och håret. Ett väldigt vanligt symptom av biotinbrist är frasiga naglar som går sönder, att håret går av lättare.

Mat som innehåller biotin är bland annat bananer, ägg, havregryn och ris.

Vitamin C skyddar huden med sina antioxiderande egenskaper

Vitamin C är ett väldigt populärt inom hudvård tack vare sina antioxiderande egenskaper. Vitamin C är ett fantastisk vitamin i hudvård och kan göra hudtonen jämnare, främja att nya hudceller skapas och hjälpa till att bilda mer kollagen i huden. Som en av de främsta vitaminer för huden, så har den även antioxiderande egenskaper som kan skydda huden från påfrestningar såsom UV-strålning, rökning och miljöföroreningar. C-vitamin kan även öka mängden kollagen i huden.

Våra kroppar kan inte skapa C-vitamin själva i kroppen, vilken innebär att det är viktigt att hela tiden tillföra c-vitamin i form av livsmedel. Mat som innehåller mycket C-vitamin är kanske inte helt oväntat; Citrusfrukter, såsom apelsiner, citroner, lime, grapefrukt. Men även jordgubbar, broccoli, tomater, persilja, paprika, brysselkål och gröna bladgrönsaker är rika vitamin C.

Vitamin E skyddar mot fria radikaler

Vår omgivning kan vara påfrestande för den känsliga huden. Du har kanske hört talas om fria radikaler och hur du bör försöka skydda huden mot dessa? En fri radikal kan ses som en atom där den yttersta elektronen inte binder till någon annan atom. Problemet med detta är att de därför har relativt lätt för att skapa oönskade reaktioner med andra närliggande atomer (ämnen). De uppstår naturligt, men kan vara väldigt skadligt för bland annat våra hudceller och kan även orsaka DNA-skador. Att använda sig av vitaminer för huden som kan skydda mot fria radikaler, kan därför göra en väldigt stor skillnad både kortsiktigt och långsiktigt.

Vitamin E är ett sådant vitamin som kan hjälpa till att skydda våra kroppar mot fria radikaler och används därför ofta inom hudvård och naturlig skönhet. Mat som är en bra källa för vitamin E är: vegetabiliska oljor, nötter, frön, oliver, spenat och sparris, äggulor och sojabönor.

Näringsämne: Selen

Roll: Skyddar huden mot solskador genom att hjälpa till att minimera skador orsakade av fria radikaler.

Källa: Fullkorn, vitlök, ägg och lever, vetegroddar, tonfisk och lax, vitlök, nötter, ägg, och brunt ris.

Näringsämne: Zink

Roll: Kan rensa huden genom att kontrollera oljeproduktionen. Zink är också viktig för celltillväxt.

Källa: Ostron, magert kött, pumpafrön, ingefära, pekannötter, nötter, havre och ägg.