måndag - fredag | 09.00 - 18.00

08 44 68 51 35 Chatta med oss
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

Hur är näring relaterat till skönhet och hälsa?

När vi tänker på naturläkemedel för skönhet, påminns vi om de många gamla kurer som använde livsmedel för hälso- och skönhetssyfte. Till exempel var Cleopatra känd för sina bad i kamelmjölk och honung. Kombinera gamla traditioner med modern vetenskap för att främja skönhet och ge huden den rätta näringen!

Sambandet mellan näring och skönhet

I årtionden har vi vetat hur viktig näring är för att upprätthålla frisk hud, och forskning har gjorts om effekterna av kost på hudens åldrande utseende. Upptäcker som gjort är exempelvis att högre intag av C-vitamin och linolsyra och lägre intag av fett och kolhydrater var associerade med att huden åldrades långsamnare. Andra vetenskapliga studier har antytt att ett högre intag av grönsaker, olivolja, enkelomättat fett och baljväxter och mindre intag av mjölk/mjölkprodukter, smör, margarin och sockerprodukter kan minska skrynklig i huden.

Som forskningen föreslår, blir det allt tydligare att våra livsmedelsval kan öka vår vitalitet och förbättra hälsan inifrån genom sund kost. Hudvård genom att få i sig rätt näring är med andra ord något att tänka på!

Näringsämnen i livsmedel som gynnar huden tenderar också att gynna andra kroppssystem och allmänna hälsa. En anti-aging kost rik på olika antioxidant-rika, näringsrika livsmedel såsom; färsk frukt och grönsaker, fullkorn, kall-vatten fiskar, magert protein, baljväxter, traditionella sojalivsmedel, nötter och frön är det enklaste och mest gynnsamma sätt att skydda huden från insidan och ut.

Rekommendationer

  • Konsumera en kost rik på frukt och grönsaker: Frukt och grönsaker kan ge en mängd olika antioxidanter och fibrer. Speciellt blåbär och jordgubbar som är förpackade med antiinflammatoriska fytokemikalier och antioxidanter.
  • Välj fullkorn och fiberrik mat: Fullkorn är en utmärkt källa till fiber, vilket har visat sig minska inflammation. Tillräckligt intag av fiber kan uppnås genom att äta mat som fullkornsvete, linfrö, råg, brunt ris, quinoa och bönor.
  • Minska mättat fett: Mättat fett ökar inflammationsrisken, därför är det viktigt att begränsa mängden mättat fett du förbrukar genom att välja mycket magert kött, som kycklingbröst, kalkonbröst, fisk och magert nötkött samt magra mejeriprodukter.
  • Ät mer Omega-3 fettsyror: omega-3 fettsyror är mycket kraftfulla antiinflammatoriska medel. Konsumeraring av fisk, som lax eller öring, två gånger i veckan kommer att hjälpa dig att uppnå alla Omega -3 du behöver. Omega-3 finns också i linfrön, valnötter och sojabönor.
  • Konsumera antioxidant rika livsmedel: Eftersom det finns många olika typer av antioxidanter som kan skydda dina vävnader från olika typer av skador, är det bäst att äta ett brett utbud av antioxidantrika livsmedel. Konsumera kryddor som oregano, kanel, gurkmeja och ingefära, samt hela sojaprodukter, grönt te, mörk choklad (70% kakao), och rött vin.
  • Eliminera högförädlade livsmedel: Undvik förädlade livsmedel som innehåller hög majssirap och transfettsyror.
  • Makari Body Beautifying Milk : Denna lotion innehåller näringsämnen för kropp och ansikte som ger dig en mjuk och len hy, samtidigt som den skyddar dig mot tecken på åldrande.

Näringsämnen som ger dig bättre hy

Näringsämne: Vitamin A

Roll: Främjar riktig reparation och underhåll av huden, och brister kan resultera i en torr, flagnande hy.

Källa: Lever, äggula, mejeriprodukter, spenat, broccoli, sparris, morötter, sötpotatis, pumpa, persilja, aprikoser, persikor, mango, aprikoser och papaya.

Näringsämne: Biotin (B-vitamin)

Roll: Bildar basen för hud, naglar, och hårceller.

Källa: Bananer, ägg, havregryn och ris.

Näringsämne: Vitamin C

Roll: Skyddar huden mot solskador, rökning och föroreningar med sina antioxiderande egenskaper. Spelar också en roll i kollagensyntesen.

Källa: Citrusfrukter (apelsiner, citroner, lime, grapefrukt), jordgubbar, broccoli, tomater, persilja, paprika, brysselkål och gröna bladgrönsaker.

Näringsämne: Vitamin E

Roll: Skyddar huden från de skadliga effekterna av fria radikaler i kroppen som kan orsaka skador på cellerna.

Källa: Vegetabiliska oljor, nötter, frön, oliver, spenat och sparris, äggulor och sojabönor.

Näringsämne: Selen

Roll: Skyddar huden mot solskador genom att hjälpa till att minimera skador orsakade av fria radikaler.

Källa: Fullkorn, vitlök, ägg och lever, vetegroddar, tonfisk och lax, vitlök, nötter, ägg, och brunt ris.

Näringsämne: Zink

Roll: Kan rensa huden genom att kontrollera oljeproduktionen. Zink är också viktig för celltillväxt.

Källa: Ostron, magert kött, pumpafrön, ingefära, pekannötter, nötter, havre och ägg.

Nyhetsbrev
Registrera dig för erbjudanden