• Diskret tjänst

    100% diskret förpackning och fakturering

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Behandla muskelvärk & Förebygg värk i leder och muskler

Värk i muskler och leder beror ofta på att din kropp är överansträngd eller överbelastad. Muskelvärk kan även bero på nya träningsmetoder, stress eller sjukdomar.

Varför får jag muskelvärk?

Alla har vi känt oss stela och trötta i muskler och leder. Vad är det egentligen som orsakar denna värk?

behandla muskelvärk hemma
  • Träningsvärk: När du lider av muskelvärk är den vanligaste orsaken att du har tränat för hårt eller att du har tränat något som du inte går in vanliga fall. Träningsvärken uppstår ofta när du har haft ett längre uppehåll med träningen och dina muskler har legat i vila en period.
  • Stress: När du stressar så spänner du ständigt din kropp omedvetet. Pågår detta under en längre period kan det få konsekvenser i form av att du drabbas av smärta efter spänningarna.
  • Arbete: Har du ett fysiskt krävande arbete är det viktigt att du tänker på ergonomin, hur du lyfter, står etc. Att utföra tunga lyft med fel teknik kan på sikt skada dig och din kropp ordentligt. Även ett stillasittande arbete kan ge dig led och muskelvärk. Att sitta stilla för många timmar per dag kan göra din kropp stel och har du dessutom fel arbetsställning kan detta leda till svår värk.
  • Muskelbristningar: Om din muskel brister drabbas du av en stark och omedelbar smärta. Orsaken till en muskelbristning är felaktig eller för tung belastning på muskeln. Den plötsliga och intensiva smärtan kan även ge dig ett blåmärke, som resultat av den inre blödningen.
  • Sjukdomar: Fibromyalgi är en muskelvärk som kan uppstå i alla delar av kroppen, muskelvärk i nacke, axlar och nedre delarna av ryggen är dock vanligast. Denna sjukdom är den mest välkända när det handlar om led och muskelvärk, dock så finns det människor som går runt med konstant muskelvärk utan att veta vad som drabbat dem. Myosit är en ovanligare muskelsjukdom som även kan ge symptom på huden. Denna inflammatoriska sjukdom kan ge symtom som till exempel blålila upphöjda knottror på ögonlock, knogar och bröstet.

Behandla muskelvärk & värk i leder

Har du drabbats av muskelvärk eller värk i leder, så finns det flera olika sätt att behandla muskelvärk. För det första, så bör du alltid fundera på varför du har drabbats av smärtan från början. Om det till exempel är på att du sitter dåligt på jobbet, så bör du förutom att behandla värken, även fundera på hur du kan förebygga framtida problem.

För att behandla muskelvärk och värk i leder, så har du flera olika alternativ att välja. Vi har listat några av de vanligaste och kanske de mest effektiva metoderna mot smärtan.

Skumrulle

Med hjälp av en skumrulle kan du massera dina ömma muskler och kan på så sätt behandla muskelvärk och värk i leder. Genom att använda dig av en skumrulle, så kan du få en omedelbar lättnad från värken, tack vare att en skumrulle kan ge dig samma resultat som en bra massage. Med hjälp av din egen kroppsvikt, så kan du applicera tryck på de smärtsamma musklerna på liknande sätt som vid en massage.

Lägg skumrullen under det kroppsområde som gör ont, vila hela eller delar av din kroppstyngd på rollern. Rulla sedan fram och tillbaka på rollern. För att behandla smärtande muskler, så kan du rulla varje större muskelgrupp minst fem gånger, där du börjar med vaderna och arbetar dig upp på din kropp. Spendera extra tid på ömma områden.

Behandla värk i leder och muskler

Massera dina ömma områden

Men förutom en skumrulle, så är en bra möjlighet att använda sig av massage för att lindra smärtan. Det kan lindra smärtan på liknande sätt som en skumrulle, men det kan var lättare att komma särskilda problemområden med massage än rollern.

Du kan antingen massera dig själv eller be någon annan att massera dig.

Värme mot muskelvärk

Värme brukar vara en bra lösning mot värk i leder och muskler. Du kan exempelvis behandla det drabbade området genom att lägga en varm vetekudde på musklerna och sedan massera försiktigt. Att använda liniment och tigerbalsam är också bra mot värkande muskler. Även akupunktur kan hjälpa dig att bli fri från den värsta muskelvärken.

Prioritera rätt fettsyror

Är dina muskler ömma, är inflammation en viktig del av problemet. För att minska inflammation, konsumera livsmedel som är rika på omega-3 — fettsyror- som lax, frigående kött, linfrö, avokado och valnötter. Se till att du får dessa tillagda i din diet.

Den naturliga anti-inflammatoriska egenskaper av dessa livsmedel kan hjälpa till att slå tillbaka mot just ömhet efter överansträngning.

Håll dig i rörelse

Det sista du vill göra när allt gör ont är att flytta dig, men det är precis vad du behöver göra. Om du utgår ifrån något program, kommer detta program förmodligen att innehålla ett återhämtningspass eller två.

Dessa pass är utformad för att hjälpa din kropp att arbeta ut veck och ömhet. De kan användas när som helst, när du behöver dem, och kan inte göras alltför ofta, och ser alltid till att du mår mycket bättre än innan du började.

Om du inte sitter inne på ett sådant träningsprogram, kan en mjuk yoga-klass eller en lätt promenad vara bra alternativ. Som denna artikel säkert redan har pekat på, är det viktigt att jobba förebyggande för att du ska ha så stor chans som möjligt att undvika ömma muskler.

Som tur är finns övningarna där och många olika delar i kroppen arbetar tillsammans, och det är även därför du har läst om olika kostråd som kan hjälpa till. Så ut och fortsätt anstränga din kropp, men gör det på rätt sätt och ha koll på när du ska jobba proaktivt och se till att din kost är anpassad efter detta! Du bör dock söka vård om du har haft problem med muskelvärk under en längre period eller om värken bara blir värre med tiden.

Oavsett hur hårt du försöker att undvika det, kommer du då och då överanstränga din kropp och plötsligt sitta på en del smärta efter ett träningspass. Ansträngningsutlöst träningsvärk försvinner vanligtvis inom ett par dagar, men om du vill snabba upp saker och ting, kan ett par enkla tips hjälpa dig;

Förebygg värk i muskler och leder

Förebygg värk i leder och muskler

Du kan själv förebygga muskel och ledvärk genom dina dagliga rutiner:

  • Se till att du har en ordentlig stol att sitta på när du arbetar. Blir det mycket stillasittande? Gå upp och rör på dig ibland!
  • Har du ett fysiskt arbete, tänk på ergonomin.
  • Se till att säng och inte minst kudde passar dig och dina behov, det är ju trots allt ganska många timmar per dygn vi ska spendera i sängen.
  • Motionera regelbundet, det är bra att musklerna får hålla igång. Se dock alltid till att värma upp innan passet drar igång på riktigt, och stretcha alltid efter passet för att undvik streckningar och värk.

Stretching

Stretching är din första rad i försvaret efter ett bra träningspass. När du tränar, drar du ihop dina muskler och dina muskelfibrer blir kortare. Om du ytterligare drar ut dem efter ett träningspass främjar detta rörlighet, och kan leda till en mer ingående återhämtning.

Medan träningsexperter inte tycks kunna komma överens om denna strategi — hävdar dock studier att stretching inte haft någon effekt på träningsvärk—men det skadar inte att göra, speciellt om din flexibilitet är begränsad.

Om du precis börjat stretcha (eller åtminstone börjat introducera nya stretchings-rutiner), kan du kolla in olika varianter på nätet.

Ät rätt för snabb återhämtning.

Även om du äter en kalorifattig kost, vill du se till att få tillräckligt med friska proteiner, kolhydrater och fetter, vilket alla spelar viktiga roller i att reparera och underhålla muskler och avvärja ömma muskler.

Utöver det, så bör du tänka strategiskt kring protein tillskott. Ett par timmar efter ett träningspass och när du sover är de två gånger när proteinsyntesen (muskelreparation) ökar, så en skopa proteinpulver skadar inte och försäkrar din kropp att den får tillgång till aminosyror.

Som vi alla säkert hört innan, så är det aminosyror som är kroppens byggstenar. Därför gäller det att konsumera dem vid rätt tillfällen och försäkrar att de kommer att vara där när du behöver dem.

Vanligt ser även proteinpulver till att bekämpa smärta efter träning. Detta är alltså ytterligare ett exempel på hur du kan förebygga smärta när du tränar en del.