Gratis frakt vid köp över 699 kr

Diskret tjänst
100% diskret förpackning och fakturering

Gratis frakt vid köp över 699 kr
Beställningar innan 12:00 skickas samma dag

Alltid säkra betalningsmetoder
Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Klimakteriet

Klimakteriet (menopaus) – symptom och behandling

Har du någon nära dig som upplever klimakteriebesvär och vill hjälpa henne på bästa möjliga sätt? Eller är du själv i klimakteriet? I den här artikeln fokuserar vi på kvinnor i klimakteriet, och förklarar vad klimakteriet är, när det börjar och hur man bäst hanterar klimakteriebesvär.

Vad är klimakteriet?

Klimakteriet kallas också ofta menopaus, och är den period i en kvinnas liv då den sista menstruationsblödningen sker (menopaus). Menopaus kan ge många härledda symtomen beror på att kvinnans äggstockar slutar producera det kvinnliga könshormonet östrogen, samtidigt som produktionen av ett annat hormon, progesteron, också minskar.

Även om kvinnor är olika upplever de flesta sin sista menstruationsblödning/klimakteriet när de är mellan 45-55 år. Klimakteriet börjar vanligtvis några år senare och här har de flesta kvinnor olika grad av problem med klimakteriebesvär.

Klimakteriet är den period då den sista menstruationsblödningen inträffar (menopaus)

Vad är östrogen och progesteron?

Under klimakteriet är det framför allt produktionen av de två hormonerna progesteron och östrogen som påverkas. Livmodern använder progesteron för att förbereda sig på att ta emot ett befruktat ägg, och det betyder också att det är hormonet som försvinner först efter menopaus.

Därefter kommer menopaus att göra att östrogen, även kallat det kvinnliga hormonet, slutar produceras. Det är denna process, alltså förlusten av både progesteron och östrogen, som leder till de symtom som många kvinnor upplever under klimakteriet.

Vilka är symptomen på klimakteriet?

Klimakteriet är förknippat med många olika symtom – vissa mer obehagliga än andra, och symptom på klimakteriet kan inkludera:

  • Oregelbunden Menstruation
  • Värmevallningar
  • Nattsvettningar
  • Torra slemhinnor (eventuellt torrt hölje)
  • Sömnlöshet och sömnproblem
  • Minskat eller bristande sexlust
  • Dålig koncentrationsförmåga
  • Minskadenergi
  • Humörsvängningar och irritabilitet
  • Viktökning
  • Huvudvärk och yrsel
  • Håravfall

Hormonella obalanser på grund av klimakteriet kan leda till flera obehagliga symtom och nedan tittar vi närmre på de symtom på klimakteriet som de flesta har hört talas om och varför de uppstår.

Värmevallningar

Ett av de vanligaste symtomen vid klimakteriet är värmevallningar, som också kan åtföljas av hjärtklappning.

Man får värmevallningar på grund av hormonella obalans i kroppen, samtidigt som det sker förändringar i hjärtats kontrollcenter som styr kroppstemperaturen. Detta kontrollcenter kallas hypotalamus och under klimakteriet aktiveras svettkörtlarna i högre grad än normal. Här kan du ta ett kosttillskott med Evening Primrose olja i mjuka kapslar som är rik på vitamin E och omega 6-fettsyror, och som kan hjälpa till att lindra besvär i samband med klimakteriet.

Symtomen på klimakteriet inkluderar värmevallningar och sömnproblem

Sömnproblem

Ett annat obehagligt symptom på klimakteriet är sömnproblem, som onekligen kan leda till trötthet och utmattning. Man sover inte i närheten av lika tungt, och har en tendens att vakna oftare och lättare under natten. Det kan leda till trötthet och sömnbrist kan göra en mer irriterad.

Sömnproblem uppstår ofta i samband med de många värmevallningar, vilket kan göra det praktiskt taget omöjligt att få en god natts sömn.

Viktökning

Hormonella förändringar på grund av klimakteriet kan också leda till en plötslig viktuppgång, även om du konsumerar samma mängd kalorier och tränar lika mycket som vanligt.

Detta beror på en obalans i förhållandet mellan progesteron och östrogen. För när progesteron krymper före östrogen får många kvinnor för mycket östradiol i kroppen jämfört med andra hormoner. Östradiol är en form av ”dåligt” östrogen som får din kropp att lagra fett, och en ökad nivå av östradiol i kroppen kommer att leda till ökad fettproduktion. Därför är det viktigt att du balanserar dina hormonnivåer under klimakteriet. Ett bra alternativ till detta är att använda en Proferia Progesteronkräm som är speciellt framtagen för hormonella obalanser under klimakteriet.

Torra slemhinnor

Torra slemhinnor i slidan, ögonen eller näsan är ett vanligtvis symtom på klimakteriet och det kan vara smärtsamt att använda kontaktlinser och ha sex.

Särskilt en torr slida är ett problem som drabbar många kvinnor i klimakteriet, och det beror på att produktionen av östrogen i äggstockarna bidrar till att göra slidan fuktig. Men eftersom produktion av östrogen minskar markant under klimakteriet kommer det att leda till att slemhinnorna i slidan torkar ut.

Håravfall

Östrogen och progesteron är viktiga i förhållande till hårväxten och därför upplever många kvinnor håravfall även under klimakteriet. Det gör också att det blir ännu viktigare att vårda ditt hår under klimakteriet, speciellt om du fortfarande vill ha det fylliga och glänsande hår som du hade som ung. Därför kan du ta ett kosttillskott som Biotin Complex, där biotin ofta kallas för ”hårvitaminet” för att bidra till en hälsosam och normal hårväxt även när hormonerna retar sig under klimakteriet.

När börjar klimakteriet?

Alla kvinnor är olika och därför är det också väldigt individuellt när klimakteriet börjar. I allmänhet börjar klimakteriet när kvinnor är mellan 45-55 år.

Som sagt, det finns också något som kallas för ”tidigt klimakterie”, vilket är en term för klimakteriet som inträffar innan kvinnor fyllt 40 år. Tidigt klimakterie är inte ett normalt tillstånd och man uppskattar att cirka 2-3% av svenska kvinnor går in i tidigt klimakterie, vilket kan bero på metabola sjukdomar, genetik,bukkirurgi eller autoimmuna sjukdomar.

Hur länge är du i klimakteriet?

Det varier mycket från kvinna till kvinna hur länge klimakteriet varar. I allmänhet varar klimakteriet allt från 2-5 år efter den sista menstruationen, men klimakteriet kan också pågå i flera år. Kort sagt, längden på klimakteriet och de åtföljande symptomen på klimakteriet är väldigt individuella.

Varaktighetenav klimakteriet varierar mycket från kvinna till kvinna.

Kan klimakteriet undvikas/sjukas upp?

Forskare är i färd med att testa kirurgiska ingrepp och läkemedel som potentiellt kan fördröja klimakteriet med flera år. Men just nu går det inte att skjuta upp klimakteriet och det går inte att undvika. Du kan dock göra mycket själv för att lindra klimakteriebesvär, antingen genom att använda en Proferia Progeteronkräm som kan hjälpa mot hormonella obalanser i klimakteriet, eller genom att ta ett tillskott som Evening Primrose olja i mjuka kapslar, som hjälper till att ge dig stöd när du genomgår den hormonella obalansen under klimakteriet.

Vilka behandlingar finns det för klimakteriet?

Hormonbehandling är den primära medicinska behandlingen för måttliga till svåra symtom. Alternativt kan du även använda dig av naturliga kosttillskott och hormon krämer, och här är följande riktigt bra alternativ:

Kosttillskott med omega 6-fettsyror: Har visat sig vara effektiv för att lindra humörsvängningar i samband med klimakteriet, och här är Evening Primrose olja i mjuka kapslar ett idealiskt val

Progesteronkräm:

En progesteronkräm som Proferia är idealisk för att balansera hormonella obalanser under klimakteriet, och kan hjälpa till mot värmevallningar, sömnsvårigheter, minskad sexlust och humörsvängningar.

Växtöstrogener:

Fler kvinnor väljer att ta kosttillskott med växtöstrogener som rödklöver istället för vanlig östrogenbehandling.

Livsstilsförändringar kan hjälpa till med klimakteriebesvär

Även om du kan göra mycket för att lindra klimakteriebesvär genom att använda naturliga kosttillskott och hormon krämer, kan du också hjälpa dig själv med livsstilsförändringar.

För att ge dig själv de bästa förutsättningarna för att förhindra värmevallningar bör du överväga att dra ner rejält på kryddig/stark mat, koffein eller rökning, eftersom det kan bidra till att förvärra värmevallningarna. Regelbunden träning kan också hjälpa mot värmevallningar, nattliga svettningar, sömnsvårigheter och humörsvängningar.

Klimakteriet innebär också att du som kvinna löper ökad risk att utveckla benskörhet och hjärt-och kärlsjukdomar och därför är fysisk aktivitet i minst 30 minuter dagligen ännu viktigare än någonsin tidigare.

Dessutom är det också viktigt att du får dina näringsbehov tillgodosedda genom kosten och på grunda v de hormonella obalanserna upplever fler kvinnor en hör förlust av kalcium, så det är viktigt att du antingen äter mat med kalcium eller har ditt dagliga kalciumbehov täckt med ett kosttillskott.

Andra intressanta artiklar