måndag - fredag | 09.00 - 18.00

08 44 68 51 35 Chatta med oss
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

8 sätt att förebygga bristningar under graviditeten

Bristningar drabbar nästan alla någon gång i livet men kvinnor är extra känsliga och detta särskilt under graviditeten då mage, bröst och resten av kroppen ändrar form snabbt vilket kan resultera i bristningar. Dock finns det saker man kan göra åt det, här listar vi några populära tips och knep man kan ta åt för att förebygga bristningar.

8 sätt att förebygga bristningar under graviditeten

Vi fruktar dem... och ändå får vi veta det inte finns något vi kan göra åt det. Det är genetiskt. Antingen får du dem eller så får du dem inte. Även om jag inte är helt oense med detta uttalande, tror jag det finns saker du kan göra för att förhindra bristningar. Kanske är en del människors hud mirakulöst mer tänjbar än din, men om du är genetiskt predisponerad för bristningar finns det fortfarande alternativ för dig.

Bristningar är något vi i allmänhet accepterar som en självklarhet. Du har antingen elastisk hud eller inte. Om du har turen att ha elastisk hud kommer du inte att få bristningar, eller hur? Fel. Naturligtvis finns det något du kan göra åt hudbristningar ... det är att ändra elasticiteten i huden. Så hur gör vi det? Här följer en lista av åtta åtgärder du kan ta för att förhindra bristningar.

Så vad är de 8 sakerna du kan göra för att förhindra bristningar?

1. Gelatin

Gelatin är ett bra sätt att förhindra bristningar. Kollagenproduktion är nödvändig för att förbättra din huds elasticitet. För att öka din huds kollagenproduktion kan du äta gelatin för att få mer kollagen genom din kost. Ett annat namn för kollagen är... du gissade det: gelatin. Idag har vi allvarlig brist på gelatin i vår kost. Så hur skall man göra för att få in mer gelatin i sin kost?

Gör ben-buljong. Du kan dricka den som den är varje morgon. Använd den för att göra såser, soppor och grytor. Använd den för att koka riset i. Den ger mycket smak. Du kan även använda ett gelatinpulver. Det här kan du blanda med drycker utan att det blir gelé-aktigt. Det kan användas för att tjockna eller stelna livsmedel. Det kan användas för att göra stora fruktgodisar eller jello.

Gelatin bidrar inte bara till att förbättra hudens elasticitet utan det har också många andra fördelar, bland annat: förbättrad sårläkning, förbättrad sömn, förbättrad insulinkänslighet, bekämpa rynkor, främja matsmältningen och minska tarminflammation, och minska ledvärk.

2. Hydratisering

Håll din kropp väl hydrerad. Under graviditeten ökar din blodvolym ökar du bygger en enorm vattensäck för ditt barn att bo i. Din kropp har en ökad efterfrågan på vatten. Din hud behöver också hydreras för optimal hudelasticitet. Det rekommenderas att du dricker 8-12 glas vatten varje dag. Mestadels bör du dock uppmärksamma hur du känner. Torra läppar eller torrt svalg är ett säkert tecken på uttorkning. Att vara trött, ha huvudvärk, eller en brist på koncentration kan också vara ett tecken på att du är uttorkad.

3. Kokosolja

Jag använde en kokosolje-lotion under min första graviditet för att hålla magen fuktig. Kokosoljans förmåga att ge näring åt huden har varit känd (särskilt i tropikerna) i århundraden. Kokosnötolja är full av mättade fettsyror, som främst gäller medellångkedjiga fettsyror. Fleromättade fettsyror, å andra sidan, oxideras lätt och är därför mer benägna att orsaka skador på huden. Detta är inte bara sant för oljorna vi smörjer på vår hud, men även oljor vi konsumerar.

Kokosnötolja kan lätt appliceras topiskt. Det är bäst att applicera direkt efter en dusch för att hålla fukten i. Jag älskade också en blandning av kokosolja och bivax. Blandningen hjälpte till att hålla kokosoljan på plats tills den absorberats in i huden.

4. Vitamin C

Kroppen använder vitamin C för att bilda kollagen och brosk. C-vitamin är också mycket effektivt för att minska bristningar. Bristningar konsumerar kollagen och elastin. Det är bäst att få C-vitamin från en naturlig näringskälla i stället för ett tillskott. Livsmedel som innehåller mycket C-vitamin är röd och grön paprika, guava, grönkål, persilja, rovor och broccoli. Du kan också göra din egen C-vitamin.

5. Oljebehandlingar

Välgörande oljor inkluderar: Olivolja, vitamin E-olja, eteriska oljor, och ricinolja. Vitamin E-olja kan förbättra hudens elasticitet och därför förhindra bristningar. De flesta av dessa oljor fungerar på grund av sina antioxiderande egenskaper, som minskar bristningar.

6. Zink

Zinkbrist är en anledning till att vissa människor är mer benägna att få hudbristningar. Zink är ett naturligt spårmineral och ett av de mest rikligt förekommande i kroppen. Zink används också i produktionen av kollagen och även innehåller antioxiderande egenskaper.

Zink kan hittas i överflöd i kyckling, lamm, nötkött, ägg, nötter, baljväxter och fullkornsprodukter.

7. Olgio.DX Kräm mot Celluliter

Här är en bristningskräm från som är kanon. Clara, en kund vittnade om att hon använde Olgio.DX under min första och andra graviditet och fortfarande inte har fått några bristningar på min mage... ”intressant faktum här... jag har bristningar på mina ben från andra gånger jag har gått upp i vikt snabbt så det är inte i mina gener.” , Klara 32 år

8. Sheasmör eller kakaosmör

Sheasmör och kakaosmör är två av de bästa mjukgörarna där ute. De är exceptionella på att hålla huden fuktig och slät. Kakaosmör är ett naturligt fett som utvinns ur kakaobönan. Sheasmör är tillverkad av barken från Karite-trädet. Fettsyrorna extraheras från nötternas skal. Dessa fungerar genom att stimulera hudförnyelse-processen... Och åter igen så förebygger det och bidrar till att minska bristningar.

Nyhetsbrev
Registrera dig för erbjudanden