• Diskret tjänst

    100% diskret förpackning och fakturering

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Håravfall & Vitaminbrist: Så påverkar maten ditt hår.

Som du säkert redan har känner till så har håravfall och vitaminbrist en koppling. Vägen till ett friskt och starkt hår är, som så mycket annat, kopplat till din kost. Det finns särskilda livsmedel och vitaminer mot håravfall som kan optimera ditt hårs välmående. Genom att balansera din kost med en blandning av de dessa viktiga ingredienser kan du göra ditt hår starkare och friskare. Även om det inte går att garantera att vitaminer och ingredienser kommer att hjälpa just dig eller vända just din hårförlust, så kan rätt näring ge ditt hår de bästa möjliga förutsättningar för att växa och bli tjockt.

Hur påverkar håravfall & vitaminbrist?

håravfall-vitaminbrist

Vad vi äter påverkar våra kroppar och håret är så klart är inget undantag när det gäller håravfall och vitaminbrist. Genom våra matval går det att påverka hårväxten, få ett tjockare hår och sluta tappa håret. Vitaminer mot håravfall kan göra en stor skillnad om ditt hår börjar bli tunt. Vid en näringsbrist, så behöver kroppen ofta prioritera vilka funktioner som behöver näringen mest och vissa kroppsliga funktioner blir därför bortprioriterade. Håret och hårfollikerna är ofta en av de första kroppsliga funktioner som blir bortprioriterade vid en bristfälligt kost. Det är därför vanligt med håravfall vid vitaminbrist och det är ofta på håret som det syns på först. Ibland är det så lätt att förebygga håravfall eller få ett tjockare hår genom att helt enkelt förse kroppen med rätt näring.

D vitaminbrist håravfall

Även om D-vitaminbrist inte är ett kännetecken för håravfall, så styr vitaminen mineralbalansen i kroppen genom vitamin D-receptorer. Under de senaste fem åren har det skett en explosion av forskningsstudier om D-vitamin. Denna tidigare försummade vitamin är ansluten till nästan alla sjukdomar och aktiverar generna för dessa cirka 1000 olika sjukdomar, varav vissa rör håravfall.

D vitaminbrist håravfall är oftast lätt att behandla genom att ta hand om näringsbristen. Zink är en av de mineraler som är under kontroll av vitamin D, och en zinkbrist kan resultera i håravfall. Eftersom forskning och studier är i ständig och explosiv utveckling kommer vi troligtvis att upptäcka mer om de vitamininteraktioner som D-vitamin är sammankopplad till, och hur det bidrar till hårväxt, inom nästa årtionde. D vitaminbrist och håravfall kan därför vara kopplade till varandra.

B5 & B6 vitaminer mot håravfall

B-vitamin-håravfall

Vitamin B5, eller pantonensyra som det även kallas, är ett anti-stress vitamin och stress kan bidra till problem med håret. Vitamin B5 ökar kroppens tålighet mot stress genom att stötta binjurarnas funktion. Detta i kombination med vitaminets protein-modulerande effekt gör det särskilt lämpligt att använda som ett naturligt medel mot håravfall. Du vet antagligen redan att stress är en av huvudfaktorerna när det gäller hårproblem (speciellt för kvinnor). Ta upp till 50 µg av vitamin B5, 3 gånger per dag.

Vitamin B6, eller pyridoxine som det även kan kallas, är ditt bra-humör-vitamin och stöttar processen mot hårförtunning. Det stödjer nervsystemet - tillbaka till det där med stress, igen – och hjälper till med nedbrytningen av glukos och stärkelse och ser till att ditt hjärta håller sig friskt. Vitamin B6 är perfekt för de som lider av depressioner eller nedstämdhet eftersom det hjälper kroppen att skapa må-bra-substanser som serotonin och GABA. Det är vanligt med håravfall och vitaminbrist av vitamin B6 hos kvinnor som lider av PCOS, underaktiv tyroidea och som befinner sig i klimakteriet. Detta vitamin är också viktigt för att bygga upp järndepåerna. Järnbrist är ytterligare en bidragande faktor till håravfall hos kvinnor. Ta upp till 50µg vitamin B6, 3 gånger om dagen.

När du tar stora mängder av någon av de B-vitaminer som hjälper hårväxt, måste du se till att resten av B-vitaminerna är i balans. Annars kan du skapa en annan B-vitaminbrist. Det bästa du kan göra är att be din läkare eller dietist att utvärdera alla dina B-vitaminnivåer för se vad du kan fylla på med och komplettera, för en starkare hårväxt.

Naturligt medel mot håravfall med Vitamin C

Detta vitamin är användbart till det mesta och kan tas av så gott som alla människor utan några större risker. Vitamin C, askorbinsyra, hjälper till att förbättra blodcirkulationen i hårbotten. Det hjälper också antioxidanterna att nå fram till hårsäckarna. Detta vitamin är dessutom nödvändigt för järnabsorptionen, för hälsosamma binjurar och för kroppens stressrespons och till och med för att reglera kroppens hormonbalans. Vitamin C kan därför användas som ett medel mot håravfall. Ta gärna mellan 3 till 5 g per dag.

Biotin vitaminbrist mot håravfall

Biotin

Biotin Antagligen ett av de viktigaste vitaminer mot håravfall. Den här formen av b-vitamin stärker både hårsäckarna och naglarna. Den balanserar också blodsockret vilket gör den här vitaminen särskilt lämplig för kvinnor som lider av håravfall.

En av de mest studerade vitaminer mot håravfall är just biotin. Biotin är även placerat i schampo för hår-tillväxt. Det är dock en vitamin som kan vara ofullständig om du samtidigt intar råa ägg, till exempel i dina smoothies varje dag, eftersom det finns ämnen i råa ägg som ”dödar” biotin, dessa ämnen inaktiveras genom kokning av äggen.

Många som tar medicin mot epilepsi kan behöva hjälp med hårväxten. Intressant är att det vid en undersökning på ett universitet i Spanien visade att barn som hade tagit läkemedel som förknippas med epilepsi hade normala nivåer av zink, biotin och biotinidase men vissa av dem hade håravfall. Biotinidase är det enzym som avgör hur bra biotin fungerar i kroppen. Även barnens nivåer av ämnet inte visade att de hade brist på biotin, började håret växa ut igen efter att de hade börjat ta ett tillskott av 10 mg biotin. Denna dos av biotin var tillräckligt för att få igång hårväxten och stoppa håravfallet.

Det är något annat som du även bör veta om detta vitamin för hårväxt. De flesta B-vitaminer och multivitaminer är slarviga med biotin, så om tabletter eller vätska från någon av dessa säger sig förse dig biotin innebär det att de i själva verket ger dig mindre än 10 % av 300 mg behov.

På ShytoBuy.se har vi produkten TRX2 för håravfall som innehåller just Biotin och andra ingredienser som kan stimulera hårrötterna till att börja växa igen. Detta är en effektiv förespråkare för stimulerande hårväxt. Detta supplement intas oralt, bara 2 till 3 gånger per dag. Du kan förvänta dig att se synliga resultat efter 12 veckors intag. Vi rekommenderar dock att du tar tillägget i minst 9-12 månader.

Folsyra för att förebygga håravfall

folsyra-håravfall-vitaminbrist

Folsyra är en av de bästa vitaminer mot hårväxt. Det kan vara en bra idé att lägga till folsyra i kosten för dem som vill ha en starkare hårväxt. Folsyra är viktigt för cellreaktionen för både de röda blodkropparna såväl som andra proteiner i kroppen. Håravfall och vitaminbrist när det gäller folsyra kan ha en inverkan på hur snabbt håret växer och hur starkt det växer sig.

Om du har varit på en viktminskningsdiet, eller om du inte äter lever eller lummiga, mörkgröna grönsaker som spenat, etc., är det lätt att det till slut uppstår håravfall och vitaminbrist.

Fågel, fläskkött och korn innehåller också en del folsyra. När människor tar folsyra tillskott för hårväxt, kan de ta upp till 10 mg per dag. Vitaminet är vattenlösligt, så eventuella överskottsämnen spolas ut ur kroppen.

Fettlösliga vitaminer

När vitaminer inte kan brytas ner i vatten anses de vara fettlösliga. Vitaminerna A, D, E och K faller alla in i denna kategori. Alla hjälper till att förebygga håravfall men A & D vitaminer mot håravfall är särskilt viktiga. Vitamin D boostar ditt immunförsvar, balanserar hormonerna och hjälper dig att balansera ditt stress-påslag. Vitamin A balanserar hormoner, stödjer en normal celltillväxt och upprätthåller normala funktioner i hud och hår, och kan på så sätt förebygga håravfall. Sikta på 800IU – 2000IU per dag av vitamin D och 2000UI till 3000UI per dag av vitamin A (retinol).

Håravfall vitaminbrist & mineraler

folsyra-håravfall-vitaminbrist

Allt mer av den mat som vi odlar saknar naturliga mineraler och näringsämnen, men att behandla mineralbristen kan vara ett bra medel mot håravfall. Detta gäller för större delen av världen och det innebär att mineralbrist blir allt vanligare. Oavsett om det gäller macro- eller spårmineraler, så är alla mineraler viktiga. Mineraler som Magnesium, hudbalanserande zink, selen och järn hjälper dessutom mot håravfall. Om ditt kosttillskott inte innehåller någon eller de allra flesta av dessa mineraler bör du leta ett annat kosttillskott eller kombinera med ett mineraltillskott.

Vitex eller Dong Quai

Om dina hårproblem är hormonrelaterat så är det viktigt att du tar hormonbalanserande kosttillskott till hjälp som ett medel mot håravfall. Två av de vanligaste heter Vitex och Dong Quai. Vitex eller Munkört balanserar hormonerna redan när signalen uppstår i hjärnan. Det hjälper kroppen att balansera produktionen av östrogen och progesteron vilket minskar håravfallet. Dong quai är en kinesisk ört som använts under lång tid för behandling av hormonstörningar av olika slag, som till exempel PMS och klimakterietbesvär. Båda örterna kan tas som kapsel eller flytande, och dosering ska aningen föreslås av din läkare eller instruktioner från håravfall produkten.

Medel mot håravfall

hair-plus-kosttillskott

Läkemedelsindustrin har gjort många försök att eliminera håravfall. Vissa produkter ger extra kalium i högre doser än vad som är tillåtet i medicinindustrin, som du bör undvika när du besöker lokala hälsokostbutiker. Det finns produkter som är tillgängliga som krämer eller skum, som effektivt fungerar som ett medel mot håravfall genom att ge håret de bästa möjliga förutsättningarna för att växa.

På grund av den stora påverkan en näringsbrist kan ha på håret, så är det inte konstigt att vitaminer mot håravfall kan ge dig ett önskat resultat. Att göra visas kostförändringar kan påverka hårväxten, men om du inte vill eller kan lägga om kosten så finns det olika kosttillskott som du kan använda istället.

Hair-Plus är ett medel mot håravfall och tunt hår som innehåller naturliga ingredienser och näringsämnen som kan stimulera hårväxt. Med hjälp av kosttillskottet kan du återfå hårets vitalitet och tjockhet med hjälp av naturens egna krafter i växtnäringsämnen. Näringsämnen i Förutom som ett medel mot håravfall, så kan Hair-Plus också fungera som ett skydd mot UV-strålningar och sjukdomar.

Det går även utmärkt att kombinera vitaminer mot håravfall, med andra hårprodukter som till exempel speciella schampoo, balsam, serum och laser behandlingar. På ShytoBuy kan du hitta de många olika medel mot håravfall som kan förbättra både hårväxten och kvaliteten.

Eliminering av kaliumbrist

Forskning har visat att till exempel kaliumbrist hos de flesta kvinnor är ett resultat av ett överskottsintag av salt i deras diet. Vad som händer när en kvinna använder för mycket salt i sin mat är att överflödigt natrium samlas runt hårsäckarna. Detta innebär att kalium är förhindrat att nå cellerna, vilket resulterar i håravfall. Även om bristen på kalium i kroppen inte är den enda orsaken till håravfall, så är det en av de vanligaste orsakerna.

Kaliumbrist i kroppen, vilket även kallas hypokalemi, kan ha många orsaker bakom sig. Det kan vara allt från brist på kalium i kosten till ökad urinering, som även det resulterar i överskott av kaliumutsöndringen från kroppen. Om du intar mediciner kan det också påverka och sänka kaliumnivåerna i kroppen. På grund av några, eller kanske alla, av dessa skäl kan en person lida av håravfall.

Vill du undvika kaliumbrist uppnås detta bäst genom att öka mängden av kalium-rika livsmedel i kosten. Enligt FDA, är det rekommenderade dagliga intaget av kalium 4.700 mg per dag. Med tanke på att en banan innehåller endast ca 450 mg kalium (beroende på storleken på bananen), är mer kalium-rika livsmedel nödvändiga för att öka kaliumintaget via kosten. Se nedan för att ta reda på mer om de kalium-rika livsmedel.

Kalcium brist & natrium-kaliumpumpen (enzym)

kalcium-källa-vitaminbrist

Kalcium är visserligen inte en vitamin mot håravfall, med mineralen kan ha en stor påverkan på håret. Det är en väldigt intim relation mellan natrium och kalium i kroppen. Båda är positiva joner - men när de intas, kommer kalium att ersätta natrium genom en natrium-kalium pump i njurarna. Natrium orsakar vätskeproduktion och är en del av orsaken till ett högt blodtryck, medan kalium inte orsakar vätskeproduktion, och faktiskt rekommenderas för att minska blodtrycket.

Natrium-kaliumpumpen i njurarna tillåter kalium att ersätta natrium, när de intas och därigenom reducera eller eliminera problemet med håret och fungera som ett medel mot håravfall.

De kaliumrika livsmedel

Några ytterligare livsmedelsval som är bra för dig som vill öka ditt kalciumintag och minska håravfall inkluderar;

  • Mejeriprodukter - inklusive mjölk, Ost och yoghurt
  • Kött som nötkött, fläskkött, kyckling och fisk
  • Grönsaker - inklusive broccoli, morötter, potatis och limabönor
  • Korn såsom fullkorn, bröd, brunt ris och vetekli
  • Frukter såsom aprikoser, avokado, fikon, äpplen och persikor
  • Torkade frukter, såsom russin, dadlar, och även visa meloner såsom cantaloupmelon

Kaliumrika snacks och kryddor

För att ytterligare öka ditt intag av kalium kan du även krydda din mat med vitlök och lägga till några nyttiga snacks till din diet, såsom nötter eller solrosfrön. En bra rundad kost av kalium-rika livsmedel är ett viktigt steg för att bli kvitt din kaliumbrist, vilket kan orsaka håravfall.

Håravfall kan uppstå på grund av frånvaron av många andra vitaminer och mineraler i kroppen, såsom vitamin C och zink, Det är därför viktigt att ha även detta i åtanke, så du väljer livsmedel som innehåller även dessa vitaminer och mineraler. Ätstörningar, vissa sjukdomar eller mediciner kan också vara den skyldige bakom kaliumbrist. Med anledning av detta rekommenderas det att du konsulterar med en läkare, för att få en korrekt diagnos, innan du påbörjar någon behandling eller en diet.