• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

Kan betakaroten hjälpa din solbränna?

Betakaroten kan göra underverk för din hälsa genom sin höga produktion av vitamin A, men visste du att det också kan ge dig en gyllene hudton utan solning? Läs mer om dosering och studier om betakaroten här.

Vad är betakaroten?

Karoten härstammar från det latinska ordet för morot och avser organiska föreningar som ger växter och grönsaker deras gul/orange pigment. Det finns cirka 60 karotenoider som finns i livsmedel. Betakaroten anses mest avgörande för hälsan eftersom det är ett pro vitamin. Detta innebär att kroppen kan omvandla den till vitamin A, vilket är viktigt för många biologiska processer och kan bidra till att stärka immunförsvaret. Sötpotatis, morötter och spenat är rika källor till betakaroten.

Betakaroten producerar de högsta nivåerna av vitamin A jämfört med alla andra former av karotener. De antioxidativa egenskaper av detta vitamin hjälper till att skydda kroppen från skador orsakade av fria radikaler och molekyler. En studie på äldre patienter som publicerats av American Journal of Clinical Nutrition visade att ett regelbundet intag av betakaroten kosttillskott kan stimulera immunförsvaret och hjälper till att bekämpa infektioner.

Enligt Maryland University Medical Center kan ett intag av betakaroten också stödja nervceller i ögon och förebygga åldersrelaterade sjukdomar som maculadegeneration och grå starr. En studie med 976 deltagare visade att de antioxidativa egenskaperna som betakaroten bidragit med skyddade ögats celler och kan bromsade utvecklingen av maculadegeneration.

Symtom på kognitiv försämring, såsom minnesförlust, humörsvängningar och depression, kan också förebyggas genom en dos av betakaroten. En studie på 5,956 män över 65 års ålder visade att långsiktiga betakaroten tillskott kan minska nivåerna av oxidativ stress i samband med kognitiv försämring.

Betakaroten har inte bara hälsoeffekter, den används även inom skönhet och hudvård. Studier visar att ett intag av betakaroten kan hjälpa dig att bli brun utan sol .

Så kan betakaroten kopplas till en gyllene hudton

Betakaroten solbranna

Betakaroten och andra karotenoider – är en grupp av röda, orange och gula pigment och antioxidanter som hjälper kroppen att göra sig av med skadliga gifter. De tillför även en stor del av vitamin A som behövs i en hälsosam diet. Betakaroten finns i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter. Dess antioxidant aktivitet hjälper till att skydda kroppens celler från skador och kroppen omvandlar den till vitamin A.

Långsamma karotenoider, såsom beta-karoten, har kopplats till en mer solbränd hudton. En studie som publicerades i Journal of Nutrition har fastställt att karotenoider bidrar till en märkbar förändring i hudfärg hos människor. Nottingham University har i en studie 2011 kommit fram till att äta en hälsosam kost rik på frukt och grönsaker gav människor ett sundare och mer gyllene lyster än de fick av solen.

Betakaroten dosering

Genom att äta fem portioner frukt och grönsaker per dag bör du få i dig 6-8 mg betakaroten. Det finns även två typer av tillägg: ett är vattenbaserat och det andra är oljebaserat. Den vattenbaserade versionen är tänkt att absorberas bättre. Department of Health rekommenderar en högsta gräns på 7 mg av betakaroten per dag. Eftersom betakaroten är fettlöslig, rekommenderas det att du tar den tillsammans med måltider som innehåller minst 3 g fett för att säkerställa att den absorberas ordentligt. Du bör även kontakta din läkare innan du börjar ta något tillägg.

Biverkningar av betakaroten

Rapporterade biverkningar från en betakaroten överdos är diarré och en gulaktig nyans på händer och fötter. Dessa symtom bör försvinna när du slutar att ta betakaroten eller minskar doseringen. På grund av detta bör du därför alltid se till att hålla dig till den dagliga rekommenderade dosen. Studier har visat att långvarig användning av betakaroten kosttillskott, särskilt när doserna överstiger det som rekommenderas, kan bidra till en något ökad risk för hjärtsjukdomar. Stora doser av beta-karoten tillskott rekommenderas inte för allmän användning under graviditet och amning.