• Diskret tjänst

    100% diskret förpackning och fakturering

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Träna bort celluliter: Snabbt & Enkelt

Om du vill bli av med celluliter, så kan det vara värt att fundera på dina motionsvanor. Det är nämligen möjligt att, antingen helt eller delvis, träna bort celluliter. Den ofta fruktade så kallade apelsinhuden, kan göra att huden ser ut att vara gropig istället för jämn. Detta tillstånd påverkar vanligtvis mer kvinnor än män, och det förekommer oftast på rumpan, låren och ibland även på magen. Att ha en hälsosam vikt och en tonad kropp spelar en viktig roll för att ta bort celluliter, även om det inte alltid botar tillståndet helt. En cellulit bildas trots allt i fettet och vältränade människor har oftast en mer jämn hud. Att träna bort celluliter kan därför ge dig tillfredsställande resultat.

Träna bort celluliter

träna bort celluliter övningar

Många vill hitta ett sätt som de kan både träna bort celluliter och förebygga att en cellulit uppkommer i från början. Hjälper träning att förebygga celluliter? Kan det hjälpa för att göra de mindre synliga? Vad gäller egentligen?

Att träna regelbundet hjälper att hålla kroppen i form både på insidan och utsidan. Eftersom en av de största bidragande faktorerna för att en cellulit uppstår är en försämrad blodcirkulation, så kan träning hjälpa dig att både förebygga och få bort celluliter. En cellulite består dessutom främst av fettceller och blodkärl, vilket innebär att personer med fler fettceller har en större risk att få en gropig apelsinhud. Det kan både se till att man håller sig till en bra och hälsosam vikt och göra att kroppen stretchas ordentligt.

På så kan det gå att träna bort celluliter, men det är viktigt att vara medveten om att resultatet kan variera beroende på dina egna förutsättningar. Precis som inte alla kan få tjockt hår med rätt vitamintillskott, så kan tyvärr inte alla träna bort celluliter. Men de flesta kan se en skillnad med hjälp av träning, även om vissa kanske känner att resultatet inte är helt tillfredsställande. Träning kan därför vara ett bra komplement till en celluliter behandling i form av krämer, oljor och andra apparater.

Så kan du träna bort celluliter:

  • Välj konditionsträning som som ökar blodcirkulationen
  • Styrketräning

Styrketräning för att bli av med celluliter

Ett annan metod för att träna bort celluliter är styrketräning. Förutom att hålla kroppen i god form och på så sätt förebygga mot bristningar och celluliter kan det även vara till hjälp om du redan har detta problem. En vältränad kropp kan få celluliter att framstå mindre än vad de är då träningen kan göra huden fastare vilket gör att celluliterna syns mindre.

Ett sätt att få bort celluliter eller förbättra antalet cellulit är därför genom att öka muskelmassan. Eftersom de flesta får celluliter på armarna, låren och rumpan, så är det de kringliggande musklerna som du bör fokusera på i så fall. Motion är därför ett av de mest effektiva sätten att minska uppkomsten av celluliter och bristningar på låren. Fitness rådgivarne Joe Dowdell, ägare av Peak Performance NYC, säger att nyckeln är att kombinera styrka och använda sig högintensiva intervall övningar. Styrketräning förbättrar tonen av muskelvävnaden, vilket gör dina ben och din rumpa smidigare.

Träna bort celluliter med omvänd utfall

bli av med celluliter med omvänd utfall

En bra övning för att träna bort celluliter är omvänd utfall eftersom den aktiverar muskelgrupperna runt rumpan och låren. Tillskillnad ifrån ett vanligt utfall, så tar du ett steg bakåt istället för framåt. Ett omvänd utfall kan även vara skonsammare för knäna. Det är vanligt att få celluliter på låren och rumpan och omvänt utfall aktiverar de närliggande musklerna.

Så gör du:

  1. Stå med fötterna höftbrett och armarna i sidorna. Om du känner att du vill öka effektiviteten av övningen, så kan du hålla en medeltung hantel i varje hand.
  2. Ta ett stort steg bakåt och se till att du fortfarande behåller höftbredden. Gör utfall bakåt med höger fot och målet är att böja båda knäna i 90 grader. Men du kan även böja benen om du känner att det blir för tungt. Försök och lägga två tredjedelar av kroppstyngden på det främre benet, men det kan även variera beroende på vilken svårighetsgrad som du vill ha.
  3. Håll ut en stund och återgå sedan till startposition genom att trycka ifrån golvet med din främre fot.
  4. Upprepa och gör 12 till 15 repetitioner beroende på vilken svårighetsgrad som du är ute efter. Glöm inte bort att växla ben under tiden.

Bli av med celluliter med raka marklyft

För att träna bort celluliter så kan du även använda dig av raka marklyft, som är ett sorts marklyft med raka ben. Övningen kan hjälpa dig att bli av med celluliter på låren, rumpa och närliggande områden. Det är vanligast att använda sig av en viktstång, men det går lika bra att använda sig av fristående hantlar eller vikter i vardera hand. Om du inte har vikter hemma, så går det lika bra med en fylld vattenflaska, två mjölkpaket eller liknande som kan ge dig tillräckligt med motstånd.

Så gör du:

  1. Ställ dig axelbrett framför en skivstång, eller en imaginär skivstång. Om du använder dig av fristående hantlar, så kan du ställa ner de på golvet framför dig.
  2. Böj dig långsamt framåt, tryck ner sätesmuskeln bakom dig och ha samtidigt lätt böjda knän för att ta tag i skivstången Res sedan långsamt upp sätesmuskeln och resten av kroppen tills du står upp.
  3. Tar tag i stången eller vikterna och res dig upp med rak rygg.
  4. Gör 8 till 10 repetitioner av övningen.

Stående vadpress

Stående vadpress kan träna bort celluliter på låren och vaderna. För att utföra träningen så behöver du inga vikter. Även du vill försvåra övningen så kan du börja med att göra ett ben i taget. Det enda som du behöver för att göra ett stående vadpress är ett trappsteg eller någon sorts avsats att stå på. En stadig pall eller step-bräda går även bra. Huvudsaken är att den är stadig och att du kan komma upp lite från golvet.

Så gör du:

  1. Stå med den främre delen av fötterna på ett trappsteg, step-bräda eller en liknande avsats. Se till att både fot hälarna balanserar utanför kanten på trappsteget eller trampolinen. Var noga med att du har en bra balans.
  2. Höj försiktigt fötterna så att du till slut står ”på tå”. Om du vill försvåra träningen, så kan du göra ett ben i taget.
  3. Håll så en stund, sänk sedan fötterna igen så att hälarna hamnar under steget du står på igen. Gör 8 till 10 repetitioner för att hjälpa kroppen att träna bort celluliter.
träna bort celluliter med styrketräning

Träna bort celluliter med Sid steg med Band

En annan övning som kan bli av med celluliter är sidosteg med ett träningsband. Genom att använda dig av bandet, så kan du få en träning utan att behöva gå till gymmet. Övningen fokuserar främst på sätesmuskeln och yttre lår. Med andra ord så kan övningen hjälpa dig att bli av med celluliter på rumpa och låren.

Så gör du:

  1. Knyt ett motstånds band runt smalbenen, ställ dig sedan med fötterna isär, brett nog att känna en viss spänning i bandet.
  2. Ha böjda knän i ca 45 grader.
  3. Gå med höger fot några centimeter till höger, följt av vänster fot.
  4. Ta ca 12 till 15 steg; växla riktningar och upprepa.

Viktigt: Glöm inte att stretcha! Detta är vad som stärker hudens elasticitet vilket är exakt det du vill göra om du vill slippa celluliter. Håller sig huden elastisk är det större chans att du slipper celluliter. Så glöm inte att stretcha både innan och efter träningen! Det skadar inte heller att stretcha i fem minuter när du vaknar eller går och lägger dig vare sig du tränat eller inte.

Träna bort celluliter med konditionsträning

Bli av med celluliter med konditionsträning

Högintensiva intervallövningar kan i sin tur bränna massor av kalorier under ett träningspass och håller dessutom din ämnesomsättning förhöjd efteråt. För att kunna träna bort celluliter med hjälp av konditionsträning, så finns det flera olika träningsformer att välja på. I många fall spelar det ingen roll vilket typ av konditionsträning som du väljer, så länge du gör någon av dem. Välj den form som du tycker är roligast. Här är vi listad några vanliga konditionsträningar som kan hjälpa dig att bli av med celluliter.

Konditionsträning kan vara en bra sätt att hjälpa till att träna bort celluliter eftersom den ökade blodcirkulation kan hjälpa till att bli av med apelsinhuden. Men konditionsträning är inte alltid tillräckligt för att helt bli av med problemen. Många väljer därför att kombinera livsstilsförändringar med andra cellulit behandlingar för att uppnå största möjliga resultat.

Snabb Intervall

En av fördelarna med att denna träningsform är att du kan få relativt stora resultat på kort tid. Du kan även göra intervaller med flera olika motionsformer och kan därför lättare hitta den träning som passar dig bäst. Du kan träna bort celluliter genom bland annat promenader, löpning eller cykel. Intervall kan vara speciellt bra för att bli av med celluliter på låren. I det här fallet listar vi en intervall träning på 12- till 16 minuter, men du kan även förlänga tiden beroende på dina personliga behov och förutsättningar.

Så gör du:

  1. 3-5 minuter: Värm upp och håll en låg intensitet.
  2. 15 sekunder: Fokusera på hastighet och motstånd så mycket som möjligt. Det vill säga, du bör öka hastigheten eller motståndet (om du cyklar) från måttlig till tungt.
  3. 45 sekunder: Återhämta dig på låg till måttlig intensitet
  4. Upprepa intervall på 15 sekunder intensivt arbete och 45 sekunder av återhämtning 6 gånger (om du orkar, försök att göra övningen totalt 8 gånger)
  5. 3-5 minuter: Varva ner

Sporter som kan hjälpa dig att bli av med celluliter

De flesta sporter och aktiviteter som ökar hjärtfrekvensen och flåset kan hjälpa dig att träna bort celluliter. Det är eftersom både en hälsosam vikt och den ökade blodcirkulationen kan göra det möjligt att bli av med celluliter. Det bästa är nästan alltid att välja en sport eller aktivitet som du föredrar eller tycker är roligast. På så sätt blir det oftast lättare att motivera dig själv att fortsätta träna. Några exempel på sporter och aktiviteter som kan räknas som konditionsträning är: badminton, längdskidor, löpning, cykling, fotboll, spinning, zumba och aerobics. Men det förutsätter naturligtvis även att utövaren utför aktiviteten på en tillräckligt hög nivå för att få upp flåset.