måndag - fredag | 09.00 - 18.00

08 44 68 51 35 Chatta med oss
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

Motverka åferbråck

Åderbråck drabbar runt hälften av den vuxna befolkningen och är för somliga endast ett kosmetiskt problem medan andra lider av smärta och obehag. Oavsett om du har åderbråck och hur illa de är finns det saker du själv kan göra för att motverka åderbråck. Gener,vikt, tidigare livsstil och hormoner spelar alla in på åderbråck men du kan själv förebygga och motverka åderbråck med tipsen och trixen i denna artikeln.

Motverka Åderbråck

Åderbråck är knotiga, vidgade blodkärl som oftast förekommer på benen. De drabbar nästan hälften av den vuxna befolkningen. Åderbråck anses bland annat orsakas av trycket i venerna som med tiden försvagas och skadar kärl ventiler och väggar.

De flesta människor tycker åderbråck och ådernät (deras mindre, kapillära kusiner) bara är ett kosmetiskt problem men de kan också göra det smärtsamt att stå och gå och i extrema fall, kan de orsaka hudsår. Medan det inte finns något säkert sätt att förhindra uppkomsten av åderbråck, finns det ett antal saker du kan göra för att minska dina chanser att få dem.

Sträva efter att ha en hälsosam livsstil och god allmänhälsa

För den som vill motverka åderbråck är det viktigt att man ser till att försöka att leva hälsosamt för att förbättra cirkulationen samt stärka venernas väggar. Försök även få gott om motion och hålla dig till en sund livsstil.

Var medveten om riskfaktorerna

Vissa människor är mer benägna att utveckla åderbråck än andra. Att känna till riskfaktorerna för att utveckla åderbråck hjälper dig att välja hälsosammare levnadsvanor. Om du har flera riskfaktorer, är det en bra idé att konsultera med din läkare om hur man ska hantera din risk.

  • Ålder Ålder är en viktig faktor för om du kan utveckla åderbråck. Åldrande orsakar venerna att förlora en del av sin elasticitet. Ventilerna i dina ådror fungerar inte lika effektivt som tidigare och detta kan få åderbråck att utvecklas.
  • Biologiskt kön Kvinnor är mer benägna att utveckla åderbråck. Detta kan bero på hormonella förändringar till exempel klimakteriet och graviditet.
  • Genetik Om en medlem av din närmaste familj har åderbråck, kan du löpa större risk att utveckla det. Om du är född med svagare ven ventiler, löper du också större risk för att utveckla åderbråck.
  • Fetma Övervikt kan sätta en hel del extra press på dina ådror. Detta kan leda till utveckling av åderbråck.
  • Brist på rörelse Om du står eller sitter stilla under längre perioder, kan du löpa större risk att utveckla åderbråck. Att vistas i samma position för länge sätter extra press på dina ådror för att pumpa blod till hjärtat.
  • Ben trauma Om du har haft tidigare trauma eller skador, såsom blodproppar, löper du större risk att utveckla åderbråck.

Åtgärder för att motverka åderbråck

Som du kan se här ovanför finns det faktorer som kan påverka om man drabbas av åderbråck. Faktorer som ärftlighet och biologiskt kön kan man inte göra mycket åt men genom att göra visa åtgärder och förändringar i sin livsstil kan man motverka åderbråck trots att man är i riskzonen. Att göra förändringar för en sundare livsstil är inte bara bra för att motverka smärtan och symptomen av åderbråck utan förbättrar även din allmänhälsa, ditt immunförsvar och ger dig mer energi.

Bibehåll en hälsosam vikt

Övervikt sätter onödig press på dina ben och cirkulationssystemet. Om du är överviktig trycket att minska om du lyckas gå ned i vikt och därmed kan du förhindra åderbråck i framtiden eller åtminstone minska riskerna betydligt.

Skaffa hälsosamma matvanor

Undvik mat med högt kaloriinnehåll och låg halt näring. Ät istället en kost som är rik på fibrer och vitaminer. Vissa studier tyder på ett samband mellan en diet låg på fiber och utveckling av åderbråck. Dieter som är höga i fiber kan också hjälpa till att sänka ditt kolesterol och blodtryck. Liksom för kolesterolet bör du även för att försöka förhindra åderbråck undvika salt när det är möjligt. Att minska ditt saltintag av kan bidra till att minska svullnaden vid åderbråck. Det kan dessutom minska kroppens vätskeansamling som lägger ökat tryck på både venerna och kroppen, särskilt hos kvinnor under till exempel graviditet.

Träna regelbundet

Promenader och jogging förbättra cirkulationen i benen och cirkulation hjälper till med att stävja utvecklingen och försämringen av åderbråck. Motion minskar också högt blodtryck överlag och stärker hela cirkulationssystemet. Att jogga är bra för att förhindra åderbråck på benen eftersom det förbättrar cirkulationen.

Tänk bara på att du inte ska ta i för hårt om du inte är en van motionär. Till en början kan regelbundna promenader vara gott nog. Har du lust kan du alltid trappa upp träningen allt eftersom med raskare promenader och till sist jogging och löpning.

Sluta röka

Rökning bidrar till många hälsoproblem. Studier har visat att det höga blodtrycket i samband med rökning också kan orsaka åderbråck. Rökning är dessutom även förknippat med "nedre extremiteterna venös insufficiens”, vilket betyder att blodet inte flyter på rätt sätt och kan skapa som små pölar i benen.

Undvik att ta p-piller med hög östrogen dos

Långvarig användning av p-piller som innehåller höga halter av östrogen och progesteron kan öka risken att utveckla åderbråck. Hormonbehandling kan ha liknande effekter. Tala med din läkare om det bästa alternativet för dig för att förhindra åderbråck i samband med att du tar preventivmedel. Långvarig användning av östrogen och progesteron kan försvaga ventilerna i dina ådror och ändra cirkulationen i benen. Preventivmedel som använder lägre doser av östrogen är att föredra eftersom de inte är lika troliga att leda till åderbråck eller blodpropp.

Håll dig borta från solen

För ljushyade människor kan överdriven sol exponering orsaka ådernät. Exponering för solen innebär också risker såsom risk att utveckla hudcancer. Både Läkemedelsverket och strålskyddsmyndigheten rekommenderar att du alltid använder solskyddskräm när du vistas utomhus. Var därför särskilt noggrann med solskyddsfaktor på benen för att motverka åderbråck. Tänk speciellt på detta om du har lätt att bränna dig samt har många riskfaktorer för att utveckla åderbråck. Se också till att håll dig borta från solen under lunchtid, när solen är som högst och starkast.

Receptfria Läkemedel och hjälpmedel

Förutom att försöka leva på ett sundare sätt samt röra på sig finns det ytterligare åtgärder man kan ta för att motverka åderbråck. Stödstrumpor kan vara ett bra hjälpmedel för den som lider av åderbråck och kan effektivt hjälpa mot smärtan och obehaget som åderbråck kan innebära. Som ett tillägg till en sund livsstil kan man också använda sig av en receptfri behandling såsom den mycket populära Varesil ™ Motverka Åderbråck som kan användas både för att förebygga och motverka problem med åderbråck. Receptfria behandlingar hjälper kroppen att få igång blodcirkulationen i benen och stärka blodådrorna. Dess anti-inflammatoriska egenskaper hjälper dessutom mot dilatation av venerna som är det som orsakar de drabbade ådrornas upphöjda och förvrängda utseende.

Nyhetsbrev
Registrera dig för erbjudanden