• Diskret tjänst

    100% diskret förpackning och fakturering

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Så får du en perfekt solbränna som ljushyad

Ständigt blek eller möjligtvis lite rödflammig? Bränner du dig på fem minuter? Har du känslig hud och suktar efter en gyllenbrun färg till sommaren bör du läsa vidare! Det kan vara svårt att få till den perfekta solbrännan, särskilt när du är ljushyad. Du blir antingen röd och bränd, eller så förblir du blek. Inte någon bronsfärgad hy i sikte… För dig som känner igen dig i detta kommer här lite tips på hur du kan fixa till en bättre bränna!

Använd alltid solskydd

Använd ett bra solskydd. Var noga med att applicera igen med jämna mellanrum. Utan solskydd ökar du risken för brännskador eller hudcancer.

Vissa solskyddsmedel innehåller olja för att bättra på och optimera din bränna, men i vissa fall blir detta för mycket och du bränner dig kraftigt istället. Du med känslig och ljus hy bör därför undvika denna typ av solskyddsmedel. Duscha inte precis innan du lägger dig för att sola, kroppens naturliga oljor hjälper till och skyddar så det är bäst att inte skölja bort dem.

Tid

Det kan även finnas risk för att bränna sig under den tidpunkt då solen står som högst, vilket i vanligtvis är mellan klockan 11 till klockan 16.

Tänk även på hur lång tid du ligger i solen. Se till att du bara solar cirka 15 minuter på varje sida av kroppen (fram- och baksida). Att ligga länge i solen är kontinuerligt mycket dålig. Därför är det lämpligt att du rör på dig och byter sida just var 15:e minut. Tänk också på att dricka mycket vatten! Hydratiserade hud blir faktiskt solbränd snabbare.

Om huden känns varm och kliande, eller om du börjar känna stickningar, gå in inomhus och ta en paus. Vänta minst 10 minuter, ta på mer solkräm innan du går tillbaka till solningen.

Kom också ihåg att solbränna är något som byggs upp under en längre tid, speciellt för dig med känslig hud. Du kan behöva upprepa processen ett par par dagar/veckor/månader, beroende på vilken hudtyp du har. Så småningom kommer din solbränna att sätta sig ordentligt och ge dig en snygg bronstoning.

Klädsel

Täck inte upp de delar av kroppen som du vill få en bränna på. Om du vill ha en solbränna, bär inte långbyxor eller tröja dagtid. Det bästa är att ha en bikini som exponerar rätt delar.

Om du vistas ute när UVn är hög, tänk då på att bära en hatt i stället för solglasögon för att förhindra en bränna som är formad efter solglasögonen.

Hjälpmedel

Om du vill ha en snygg bränna finns det även andra alternativ än solning. Idag finns ett stort utbud av bra Brun utan sol - produkter, till exempel kapslar, krämer och sprayer. Dessa kan hjälp din bränna på traven eller boosta en redan existerande solbränna så den inte försvinner så snabbt. Få fler tips på hur du fixar en snygg fuskbränna.

Övriga tips

  • Fixa solbrännan från den naturliga solen och inte solarier, det är ofta ett bättre underlag för dig med känslig hud.
  • Använd inte olja med solskyddsfaktor i armhålorna och bikinilinjen, detta kan lämna mörka fläckar.
  • Försök att inte titta direkt in i solen, vilket kan vara skadligt för ögonen.
  • Använd läppbalsam. Även läpparna kan annars ta skada av en stark sol.
  • Se till att du sola varje sida lika länge, annars riskerar solbrännan att bli ojämn.

Myter och sanning om solning

Så fort sommarsäsongen är här kastar vi kläderna och steker i solen och som vanligt blossar debatten om solning och solbränna upp igen. Är solandet verkligen så dåligt för oss? Vad är det för fel med att vilja få lite färg? Och om vi är för upptagen för att sola utomhus, vilken skada kan några sessioner i ett solarium göra?

Solning har alltid varit omdebatterat, men numera finns en extra styrka i debatten. I för sommaren brukar det bildas två läger, de som anser att det finns en tydlig koppling mellan solning och melanom (den dödligaste formen av hudcancer), och de som anser att detta är en överdrift och myt. Med dessa två grupper slåss, kan man ibland lämnas förvirrad mitt i mellan. Vad är egentligen sant och vad är påhitt?

Solariesolning orsakar inte hudcancer - Falskt

"Det finns en hel del studier där ute och en hel del motstridiga uppgifter om vad som orsakar melanom", säger John Overstreet, verkställande direktör för Indoor Tanning Association i Washington, DC, en branschgrupp. "Det finns många faktorer inblandade med melanom hudcancer", säger han, och tillägger att ärftlighet är en viktig faktor. För dem med en familjehistoria av melanom till exempel , säger han, "råder vi er verkligen att varken sola inomhus eller utomhus."

Forskare säger att sambandet mellan ultraviolett exponering från solen eller solarium och melanom är odiskutabelt. "Det finns ingen tvekan om att ultraviolett exponering förknippas med en ökad risk för melanom", säger David E. Fisher, MD, PhD, ordförande i dermatologi och chef för melanom programmet vid Massachusetts General Hospital vid Harvard Medical School, Boston.

Fisher pekar på en studie publicerad i International Journal of Cancer mars 2007 som granskat 19 publicerade studier om associering av solarier och hudcancer. De fann att användning av solarier före 35 års ålder ökade risken för melanom med 75%. När det gäller påståendet att de flesta melanom-fall är förknippad med en familjehistoria, stämmer det inte, säger Fisher. "De allra flesta är vad vi kallar sporadiska melanom."

Solning utomhus orsakar hudcancer - Sant

Flera studier har visat ett samband mellan UV-exponering och en ökad risk att utveckla hudcancer, enligt en rapport som offentliggjordes i maj 2008 i Journal of American Academy of Dermatology, även om detaljerna i föreningen är olika för melanom och icke-melanom hudcancer.

Du behöver solljus för att få tillräckligt med vitamin D -Falskt

Det finns inga tvivel om att exponering för solljus producerar D-vitamin, och det finns inte heller några tvivel om att D-vitamin är viktigt. En ström av nya studier har även visat att tillräckliga nivåer av D-vitamin kan leda till förbättrad hjärthälsa och skydda mot bröstcancer.

"Jag har inget argument mot den potentiella nyttan av vitamin D," säger Fisher. Begränsad exponering för naturlig sol – det vill säga att utsätta huden för omkring 2 till 10 minuter per dag utan solkräm - rekommenderas av vissa experter som ett sätt att producera tillräckligt med D-vitamin, men alla håller inte med om att det är det bästa alternativet. Enligt Fisher finns det flera lösningar utan solning . "Det finns ingen anledning att få din vitamin D från UV-strålning, du kan få den från ett piller. Många livsmedel är också berikade med D-vitamin, såsom mjölk.” Säger Fisher.

Brandith Irwin, MD, hudläkare och taleskvinna för American Academy of Dermatology, håller med. "Det är lätt att komplettera utan solning" Säger Irwin. "Även med solkräm på kan du producera vissa vitamin D, men inga solskydd blockerar alla UV-strålar."

Andra intressanta artiklar