måndag - fredag | 09.00 - 18.00

08 44 68 51 35 Chatta med oss
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Fri frakt när du handlar för över 499 kr

    Beställningar innan 17.00 skickas samma dag

  • Alltid säker betalning

    Välj mellan många olika betalningsmetoder

Bästa Ingredienserna i Kosttillskott för att Motverka Håravfall

Som du säkert redan har sett så rekommenderas kosttillskott vid håravfall. För att motverka håravfall är det lika viktigt att välja högkvalitativt kosttillskott som att välja en bra produkt för behandling av huden.

Det finns antagligen flera hundra olika företag som tillverkar kosttillskott som alla påstås agera som behandling mot håravfall . Håravfall hos både män och kvinnor är extremt frustrerande och det är inte alla dessa kosttillskott som hjälper.

Även om det inte går att garantera att följande ingredienser kommer hjälpa just dig eller vända just din hårförlust så visar forskningen att du har chansen att uppnå fantastiska resultat.

Biotin

Antagligen ett av de viktigaste näringsämnena för att motverka hårförlust Den här formen av b-vitamin stärker både hårsäckarna och naglarna. Den balanserar också blodsockret vilket gör den här vitaminen särskilt lämplig för kvinnor som lider av håravfall. För att motverka håravfall rekommenderas ett dagligt intag på mellan 500 och 1000 µg per dag.

Vitamin B5 och B6

Vitamin B5 eller pantonensyra är ett anti-stress vitamin (stress kan bidra till håravfall) Det ökar kroppens tålighet mot stress genom att stötta binjurarnas funktion. Detta i kombination med vitaminets protein-modulerande effekt gör det särskilt lämpligt för att motverka håravfall. Du vet antagligen redan att stress är en av huvudfaktorerna när det gäller håravfall (speciellt för kvinnor). Ta upp till 50 µg av vitamin B5, 3 gånger per dag.

Vitamin B6 eller pyridoxine är ditt bra-humör-vitamin och stöttar processen mot hårförtunning. Det stödjer nervsystemet - tillbaka till det där med stress, igen – och hjälper till med nedbrytningen av glukos och stärkelse och ser till att ditt hjärta håller sig friskt. Vitamin B6 är perfekt för de som lider av depressioner eller nedstämdhet eftersom det hjälper kroppen att skapa må-bra-substanser som serotonin och GABA. Det är vanligt med brist på vitamin B6 hos kvinnor som lider av PCOS, underaktiv tyroidea och som befinner sig i klimakteriet. Detta vitamin är också viktigt för att bygga upp järndepåerna. Järnbrist är ytterligare en bidragande faktor till håravfall hos kvinnor. Ta upp till 50µg vitamin B6, 3 gånger om dagen.

Vitamin C

Detta vitamin är användbart till det mesta och kan tas av så gott som alla människor utan några större risker. Vitamin C, askorbinsyra, hjälper till att förbättra blodcirkulationen i hårbotten. Det hjälper också antioxidanterna att nå fram till hårsäckarna. Detta vitamin är dessutom nödvändigt för järnabsorptionen, för hälsosamma binjurar och för kroppens stressrespons och till och med för att reglera kroppens hormonbalans. Allt lika viktigt för att motverka håravfall . Ta gärna mellan 3 till 5 g per dag.

Vitex eller Dong Quai

Om ditt håravfall är hormonrelaterat så är det viktigt att du tar hormonbalanserande kosttillskott till hjälp. Två av de vanligaste heter Vitex och Dong Quai. Vitex eller Munkört balanserar hormonerna redan när signalen uppstår i hjärnan. Det hjälper kroppen att balansera produktionen av östrogen och progesteron vilket minskar håravfallet. Dong quai är en kinesisk ört som använts under lång tid för behandling av hormonstörningar av olika slag, som till exempel PMS och klimakterietbesvär. Båda örterna kan tas som kapsel eller flytande, och dosering ska aningen föreslås av din läkare eller instruktioner från håravfall produkten.

Mineraler

Allt mer av den mat som vi odlar saknar naturliga mineraler och näringsämnen, vilket kan orsaka håravfall. Detta gäller för större delen av världen och det innebär att mineralbrist blir allt vanligare. Oavsett om det gäller macro- eller spårmineraler, så är alla mineraler viktiga. Mineraler som Magnesium, hudbalanserande zink, selen och järn hjälper dessutom mot håravfall. Om ditt kosttillskott inte innehåller någon eller de allra flesta av dessa mineraler bör du leta ett annat kosttillskott eller kombinera med ett mineraltillskott. Ett exempel på kosttillskott som innehåller detta är TRX2 mot håravfall.

Fettlösliga vitaminer

När vitaminer inte kan brytas ner i vatten anses de vara fettlösliga. Vitaminerna A, D, E och K faller alla in i denna kategori. Alla hjälper till att motverka håravfall men vitaminerna A och D är särskilt viktiga. Vitamin D boostar ditt immunförsvar, balanserar hormonerna och hjälper dig att balansera ditt stress-påslag. Vitamin A balanserar hormoner, stödjer en normal celltillväxt och upprätthåller normala funktioner i hud och hår, och kan på så sätt motverka håravfall. Sikta på 800IU – 2000IU per dag av vitamin D och 2000UI till 3000UI per dag av vitamin A (retinol).

Nyhetsbrev
Registrera dig för erbjudanden